Energie

Werkdruk en Sinterklaas spanning

Gelukkig: de Goedheiligman is weer veilig met zijn Pieten in het land aangekomen, zoals we afgelopen zaterdag op tv hebben kunnen zien. Mijn twee kinderen geloven nog heilig (hoewel de oudste wel steeds meer kritische vragen begint te stellen). Dit enthousiaste geloof zorgt wel voor de nodige spanning en druk, zowel bij hen als bij ons als ouders.

Chocolade Sinterklaarzen, spanning
Overal zie je nu Sinterklaas

Ziek

Mijn jongste, een hartstochtelijke dame van 7 jaar oud, beleeft deze periode altijd heel erg intens. Zo, is het slapen moeilijker, is het uitermate stom dat ze maar 2x per week haar schoen mag zetten en staan alle knutselwerken in het teken van Sinterklaas. Er wordt ernstig gezongen en een wortel en water voor het paard mag niet ontbreken: de spanning is bij haar wel te merken. En herkenbaar: ik was vroeger altijd de dagen voor Sinterklaas ziek, letterlijk ziek. Ik lag dan op de bank, onder een dekentje met een spuugemmer ernaast en een LP met Sinterklaasliedjes op de platenspeler.

Overeenkomsten werkdruk en Sinterklaas spanning

En dat heeft me aan het denken gezet: is haar gevoel van Sinterklaas spanning heel erg anders dan het gevoel dat veel mensen hebben wanneer ze werkdruk ervaren? De druk om het graag goed te willen doen en dat er zoveel is dat je moet doen. Verwachtingen en hoge latten die je jezelf oplegt of die opgelegd worden door je omgeving (collega’s, klanten, leidinggevenden, etc). Het drukkende gevoel van zoveel te moeten en er te weinig tijd, energie of mogelijkheden voor te hebben.

Natuurlijk is de Sinterklaas spanning een verkleinde variant van werkdruk, misschien wel proportioneel aan je leeftijd. Op je 35e voelt het vijf keer zo zwaar dan wanneer je zeven jaar oud bent. En de Sinterklaas spanning duurt natuurlijk maar een week of drie per jaar, terwijl het gevoel van werkdruk wel het hele jaar kan aanhouden. En het ziek worden van werkdruk heeft echt wel wat meer voeten in aarde van met een dekentje en spuugemmer op de bank. Ik wil dan ook niks bagatelliseren: een burnout los je zeker niet op met tips uit een blog of artikel, daar zoek je specialistische hulp bij. En zo snel mogelijk. Maar als we het hebben over het regelmatig voelen van werkdruk en zoeken naar handvatten om daar beter mee om te gaan… Ik zie wel enkele overeenkomsten met het omgaan met Sinterklaas spanning van je kind, jij ook?

Tips voor het omgaan met druk en spanning

Ik werk regelmatig met leerkrachten op basisscholen. Ook daar zijn de komende weken extra druk en spannend met Sinterklaas en daarna Kerst , gelukkig is het daarna kerstvakantie (nog vijf weken). Tips die ik daar (en via andere kanalen, zoals deze website of deze) opdoe omtrent druk, komen neer op de volgende top 3:

  1. Voorspelbaarheid. Maak de dagen en weken voor jezelf (en wanneer toepasselijk: ook voor de kinderen) zo voorspelbaar en inzichtelijk mogelijk. Zo heb ik met mijn dochter een aftelkalender geknutseld: het knutselen is een ontspannende bezigheid en het weten hoeveel dagen het nog is tot pakjesavond geeft haar wat meer houvast. Voor jezelf kun je ook een planning maken, gericht op de belangrijkste momenten. Vaak helpt het als deze ook visueel is, dus maak deze echt op papier en hang het op een plek waar je er dagelijks even naar kijkt (bijvoorbeeld je koelkast).
  2. Rust & regelmaat. Zorg voor genoeg rustmomenten, doe dan dingen waar je van ontspant. Bijvoorbeeld lekker naar buiten, puzzelen, boek lezen, knutselen, schilderen, werken in de tuin, spelen (met de hond, kat, konijn, kinderen) en zorg voor genoeg slaap. De werkdruk die je ervaart, vreet vaak veel energie. Ontspanning en slapen zijn essentieel als tegenhanger. Probeer ook zoveel mogelijk een ritme aan te houden in je dagen en weken. De voorspelbaarheid van de regelmaat helpt ook om een gevoel van spanning en druk wat te verminderen.
  3. Goed eten. En wat is dan ‘goed’? Dat is vooral gezond en niet te veel. Wat best uitdagend is in de periode van pepernoten, banketstaven, chocoladeletters, sinterklaas- of kerstdiners. Of ontbijten. Of allebei. De plotselinge toename in suikers en koolhydraten doen ook iets met je stresshormoon (cortisol), waardoor je je sneller gejaagd voelt. Dus let daar een beetje op. En weet dat na een bak pepernoten, drie chocolademunten en een stuk banketstaaf het te verwachten is dat je werkdruk of spanning harder binnenkomt. Even een uurtje naar buiten kan dan helpen.
Sinterklaas snoepgoed, spanning
Zoveel verleidingen in deze periode…

Werkdruk buiten deze periode om

Dit is een spannende en drukke periode voor bijna iedereen. Velen vinden het heerlijk en leven er al sinds het einde van de zomervakantie naartoe. Anderen kunnen niet wachten tot het Nieuwjaar is en de rust weer wederkeert. Mocht je nu (zelf of binnen je organisatie) buiten deze periode om ook een opgejaagd gevoel van te veel en te lang werkdruk ervaren, neem dan actie. Dat zou een mooi voornemen zijn voor 2020. Ik kan je helpen meer grip te krijgen op je gevoel van werkdruk en hoe je daar mee om kunt gaan en het kan laten verminderen. Alleen met jou, met je team of met je leidinggevende. Vraag een gratis adviesgesprek met me aan, via het contactformulier of via info@groeistof.nl . Zou mooi zijn om 2020 een stuk ontspannender te laten zijn, toch?

Ik schreef een tijdje terug al dit blog over energie en balans, wellicht ook interessant voor je om te lezen. Allemaal stof om te groeien!

2 gedachten over “Werkdruk en Sinterklaas spanning

  1. Hoi Marion.. er staat volgens mij een typefout bij je e-mailadres…🙈😊 @groeistol staat er…🤔
    Mooi blog!!
    In het nieuwe jaar gaan we eindelijk een keer koffie drinken!!!

    Gr Inge

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *