Groepsontwikkeling

Gouden weken: maak er gebruik van!

De ‘gouden weken’. Het is een term waarover ik in de blog van maandag schreef. Deze term wordt vooral in onderwijsland gebruikt, maar geldt net zo goed voor iedere andere soort omgeving waar je met een nieuwe of aangepaste groep gaat werken. Wat wordt daar nu mee bedoeld?

Gouden lamp, licht

Wat zijn de ‘gouden weken’?

Met de term ‘gouden weken’ worden de eerste zes weken van een nieuwe groep bedoeld. Geen wonder dus dat deze term op dit moment veel wordt gebruikt: het nieuwe schooljaar staat op het punt van beginnen! En net zoals je na de zomervakantie als leerkracht aan deze kostbare weken met je klas begint, begin je soms als schoolleider of team ook aan een vorm van gouden weken wanneer er veranderingen in je team zijn geweest.

Die eerste weken met je nieuwe klas/ groep/ team/ collega’s zijn dus goud waard. Boaz Bijleveld schreef er een aantal jaar geleden alweer een mooi boekje over, wat die gouden weken in je klas betekenen en hoe je die tijd het beste kunt gebruiken. Maar ik wil het graag wat breder trekken dan alleen de klas en ingaan op de vraag: wat is er belangrijk in die eerste weken van een nieuwe groep (in welke omgeving dan ook)?

Groepsontwikkeling

In feite komt het neer op hoe je zo goed mogelijk verschillende fasen van groepsontwikkeling doorloopt. Iedere groep (of het nu kinderen zijn, pubers, volwassenen of bejaarden) gaat een aantal ontwikkelingsfasen door. Afhankelijk van hoe lang de groep bij elkaar blijft, hoe succesvol ze de fasen doorlopen en hoeveel moeite men bewust doet, zal een groep slechts enkele of alle fasen doorlopen.

achtbaan
Met z’n allen in de achtbaan!

Forming: fase van aftasten, kat uit de boom kijken.

Taak van de leider: neem de leiding, bepaal de grondregels, maak het veilig, zorg dat iedereen betrokken wordt.

Storming: fase van de emotionele reactie, rangorde bepalen, meningen en karakters worden getoond.

Taak van de leider: help omgaan met conflicten, wees alert op pestgedrag, help bij bepalen posities.

Norming: fase van afspraken maken, cultuur bepalen, taken verdelen.

Taak van de leider: waarborg veiligheid, doe stap terug, geef vertrouwen aan groep, stap in wanneer nodig.

Performing: fase van resultaten behalen, taken zijn verdeeld, er wordt goed samengewerkt.

Taak van de leider: vertrouw op de groep en de samenwerking, voorkom terugval, faciliteer een positieve omgeving.

Wanneer je een verandering in de samenstelling van je team hebt, begin je weer even bij de eerste fase: forming. Iedereen moet weer even zijn plek vinden, de geschreven en ongeschreven regels leren en zijn weg vinden. Wanneer je als leider (het maakt niet uit dat leerkracht, schoolleider, afdelingshoofd en teamleider is) goed je rol pakt, help je dit proces versnellen. Wanneer de mensen in een groep zich bewust zijn van deze fasen en wat zich daarin afspeelt, kunnen ze zelf dat proces ook versoepelen en versnellen.

Interessant?

Wil je als leider of als groepslid hier meer van weten? Of actief aan de slag om je team zo goed en soepel mogelijk te laten ontwikkelen? Neem dan even contact met me op, ik kan je hier veel meer over vertellen. En ik heb er een hele leuke, waardevolle workshop voor!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *